logo-vlag-horizontaal
 

 
 
 
 
hoofdfoto-website

Verslag Hein Ruyten Trofee 2022

Geplaatst op 01-11-2022  -  Categorie: 2022

Met dit jaar 19 teams aan de start gaan we een prachtig nazomer weekend tegemoet.

Het voorjaar lijkt weer aangebroken en met temperaturen rond de 19 graden kan ik zelfs in het groene KWV Langweer shirt op het startschip de wedstrijden meemaken.

Zaterdagmorgen zijn de Yngling zeilers al druk in de haven bezig. Een aantal heeft zelfs op vrijdag voor de wedstrijden de trainingen meegemaakt die door Mark worden gegeven. Mooi op tijd en na een bakje koffie of thee vertrekken we richting het meer. De wedstrijdboeien van de Yngling club liggen al klaar in de botenloods en met onze eigen met rubber omklede gewichten en RVS kettingen gaan we ze bij de wedstrijden gebruiken.

De windvoorspellingen zijn 5 tot 10 knopen, voor zowel de zaterdag als ook de zondag. Als we om 13:00 uur beginnen staat er net genoeg wind en varen we het eerste potje. Dat gaat aansluitend en met een tussenpauze van ca. vijf minuten tussen de laatste finish en de volgende start nog twee keer goed. Op het startschip hebben we na wat rekenwerk het idee dat we misschien net vandaag 6 potjes kunnen varen. Ik denk dat de zeilers gedachten kunnen lezen want kennelijk was er door de deelnemers bedacht dat 5 potjes op de zaterdag wel meer als genoeg was.

Als we de 4e pot starten gaat er een hele club zeilers met zijn allen enigszins glimlachend over de lijn met als gevolg een algemene terugroep. GRRRRRRRR. Ik heb het wel door en sta stiekem ook glimlachend deze move gade te slaan. De boefjes. Aansluitend wordt op het startschip van schrik het voorbereidingssein voor de aansluitende nieuwe start gestreken. Hierdoor is het nodig de uitstelvlag te hijsen en raken we dus tien minuten kwijt in de resterende tijd tot 16:30 uur (de laatste mogelijkheid voor om nog te kunnen starten op zaterdag) Enfin, met vijf mooie potjes en de gedachte dat het nog maar de vraag is of we zondag wel genoeg wind zullen hebben verlaten we de Langweerder Wielen. Na de aansluitende steigerborrel vertrekken we richting Het Wapen van Langweer waar we met z’n allen heerlijk eten. De Yngling club maakt er aansluitende nog een gezellige avond / nacht! van en wij gaan ons weer opladen voor de volgende dag.

Met een uur extra slaaptijd (zomertijd wordt weer wintertijd) gaan we zondag weer richting Langweer. Wederom een prachtige warme dag met zo te zien aan de golfjes op het meer wel minimaal wind. Voordat we vertrekken worden de boeien vanuit de boeienloods alvast naar de waterkant gebracht. Ook de gaas-rolcontainer met daarin de gewichten voor de boeien wordt naar de waterkant gebracht. Als ik op het startschip bezig ben met het installeren van de startcomputer klinkt er vanaf de wal een hoge angstige damesgil. De gaas-rolcontainer is te dicht bij de botenhelling gekomen en met al het gewicht van de kettingen en de met rubber omklede gewichten van elk 11 kg zie ik nog net de rolcontainer met een noodgang botenhelling af rijden om na 10 meter kopje onder te gaan. Tsssss. Dat was nou niet echt de bedoeling maar ja met 10 gewichten van elk 11 kg trek je de gevulde rolcontainer ook niet een, twee, drie uit het water. In de boeienloods scharrel ik een pikhaak op en met wat blind aftasten lukt het om 4 sets gewichten uit de rolcontainer te halen.

Daarna proberen we met een touw en de spudpaal van het startschip om de rolcontainer op te tillen. Dat lukt echter niet. Er zullen nog wel een onbekend aantal gewichten in de rolcontainer zitten.

Later blijkt dat de rolcontainer niet nodig was, de benodigde gewichten lagen nog in de alu-boten.

Met een touw aan de rolcontainer naar de wal laten we de boel de boei en gaan eerst de baan er inleggen. Met nog steeds minimaal wind en de OW-vlag in de hand laat ik me door de alu richting de kippenbrug in de oude haven van Langweer brengen. Halverwege deze tocht begin ik te twijfelen. Er lijken nu toch meer donkere golfjes te komen en ik besluit er toch maar geen uitstel van de maken.

Om 11 uur beginnen we met race 6 en aansluitend met race 7 en 8. Bij race 8 gaat halverwege de wedstrijd de wind er uit. De koplopers komen nu toch in de buurt van de gate en kunnen dan opkruisen om te finishen.

Er wordt vanuit de vrijwilligers voorgesteld om de wedstrijd af te breken voordat de 1e boot de finish bereikt. Ik sta in dubio en vind het ook sneu om dat te doen.

Uiteindelijk is deze beslissing discutabel maar gelukkig komen de zeilers allemaal zelfs nog binnen de finishtijd limiet over de streep. Tijdens het finishen hijs ik OW boven A. Nog niet gestarte wedstrijden zijn uitgesteld. Vandaag geen wedstrijden meer.

Na het opruimen van alle wedstrijdspullen (dit was voor de KWV Langweer de laatste wedstrijd van het jaar) en het uit het water takelen van alle Ynglings volgt om 15:30 uur de prijsuitreiking.

Tevreden over dit prachtige weekend maar met een nog wat ongemakkelijk gevoel over de rolcontainer die nog in het water ligt vertrek ik huiswaarts.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.