logo-vlag-horizontaal
 

 
 
 
 
hoofdfoto-website

Verslag NK Twaalfvoetsjollen 2023

Geplaatst op 12-09-2023  -  Categorie: 2023

NK Twaalfvoetsjollen 2023

Dit jaar viel de zomer op 8, 9 en 10 september, tjonge wat een prachtig weer met temperaturen van 25 tot bijna 30 graden. De week voor het NK kneep ik hem wel een beetje, de voorspellingen waren 3 dagen te weinig wind. Inmiddels heb ik wel geleerd dat wind niet geheel voorspelbaar is en gelukkig blijkt dat ook deze keer het geval.

Vrijdagmorgen als we om half tien palaver hebben bij het Thûs van de Juffies zijn de Langweerder Wielen grotendeels gevuld met golfjes. De deelnemer zijn allemaal blij dat er wind staat en staan te popelen om het water op te gaan. Om 10 voor elf hijs ik de oranje vlag op het startschip “Tjerk” Dat was de naam van het schip voordat wij hem kochten en scheepsnamen mag je volgens horen zeggen niet veranderen. Keurig volgens schema volgt om 11 uur het startsein. Het gaat nog niet helemaal naar wens, met deze wind (5-10 knopen) moet de zeilers nog even peilen op welke afstand van de startlijn ze moeten beginnen. Enfin de tweede start gaat gelukkig wel goed.

Na 4 dagen assistent te zijn geweest van Dina Schurer van de KWS Sneek tijdens het NK Pampus die met allerlei berekeningen de baanlengte en zeiltijden kon berekenen ben ik daar enthousiast mee aan de gang gegaan. Er was echter één onbekende factor, hoe snel vaart een Twaalfvoetsjol met deze wind? Na raadpleging van wat deskundige deelnemers werd de rompsnelheid geschat op 8-10 km per uur. Tja dan weet je nog niet zoveel omdat er niet op volle snelheid met deze wind gevaren kan worden dus eerst maar uitgegaan van 5 á 6 km per uur en daar de baanlengte en aantal rondes op gebaseerd. Nadien blijkt de gevaren snelheid ca. 4.5 km per uur te zijn geweest.
Na het eerste rondje kakt de wind in en na eerst OW hijs ik tegen 1 uur OW/H.

Daarna blijft het lang heel stilletjes op het meer. Omdat er voor een NK tenminste 4 wedstrijden gevaren moeten worden is de druk groot om dit voor elkaar te krijgen. Elke kans is er één en om 3 uur strijken we OW op de wal. De wind lijkt iets toe te nemen en 15:25 hijs ik de oranje vlag. Daarna kakt de wind weer in en omdat we vrijdag maar tot 4 uur mogen starten blijft er niet veel anders over dat OW/A te hijsen. Jammer maar vandaag zit er kennelijk niet meer in. Na verwerken van de uitslag vertrek ik richting het Thûs van de Juffies voor het happy hour waar een biertje en wat versnaperingen er goed ingaan met 29 graden op de thermometer.

Zaterdagmorgen als ik vanuit Surhuisterveen richting Langweer rij zijn de velden in mistflarden gehuld. Mist en wind zijn geen goede combinatie en dus is er geen wind. Dat waren ook wel de voorspellingen van alle wind-app’s die ik voor vertrek raadpleegde. Op het palaver neem ik het besluit te beginnen met OW/3, de geplande start van half 10 verzetten we naar half één. Gelukkig waren de voorspellingen goed en 3 uur lang is er nagenoeg geen wind te bespeuren. Echter rond half één is er (net) voldoende wind en starten we race twee om 12:35 uur. Met aansluitend nog race 3 en 4 gevaren te hebben (we hebben daarmee een geldig NK, maar nog zonder aftrek) proberen we nog een race 5 te starten. Hiervoor mogen we uiterlijk op 16:00 uur nog het waarschuwingssein geven. Om vier uur klinkt het startsein van race 5. Oh nee toch, het gaat fout, er gaan te veel zeilers over de lijn en het wordt een algemene terugroep! Dan denk je, hebben de zeilers geen zin meer of ligt de lijn er misschien toch verkeerd in. Nou ja, het startsein bij een algemene terugroep is tegelijkertijd het waarschuwingssein voor de nieuwe start en dat mocht nog tot 16:00 uur. Ik sta bovenop het verhoogde dek van de machinekamer en heb even geen zicht op de computer. Na 1 minuut verwacht ik het voorbereidingssein maar geen stem en geen toeter!!!!! Nou je begrijpt het niet maar op zo’n cruciaal moment heeft de startcomputer zich op wachten gezet. Qr3pw48tdfjbzjvasdvsuh enzovoort. Met grote teleurstelling zit er niets ander op dan OW/A te hijsen. We zijn klaar voor vandaag. Na afloop verwerk ik de uitslagen en hang deze op bij het wedstrijdcentrum en praat nog even na met de zeilers onder wederom super zonnige omstandigheden.

Zondagmorgen 1e start gepland voor 10 uur maar ik hijs OW op de wal en deel mijn gedachten om 11 uur te kunnen starten. Het gaat dit weekend geheel volgens de weersberichten en inderdaad om 11:00 uur, 12:20 uur en 13:40 uur volgen er nog drie mooie potjes met hier en daar wat weinig maar ook wel met een mooi windje. Winddraaiingen zijn ook van de partij maar er wordt echt gestreden om de eerste plaats. Vanaf het startschip liggen we 50 meter bij de ondergate vandaan en het is mooi om de wedstrijden vanaf het voordek gade te slaan.

Bruin verbrand en met een goed gevoel kijk ik terug op een prachtig evenement.

Jan Spijkerman vanaf de “Tjerk”

startschip